Průvodce open-source CMS


Dřív nebo později většina z nás dospěje k rozhodnutí vytvořit si vlastní webovou stránku. Někdy to ale může být daleko těžší, než by se mohlo na první pohled zdát. Někdo chce začít psát blog, jiný si chce vytvořit vlastní internetový obchod nebo produktovou stránku. Ti šikovnější si stránky naprogramují sami, ale ostatní – pokud se chtějí vyhnout zbytečným vráskám na čele a placení za řešení ušitá na míru – většinou sáhnou po nějakém CMS systému, který jim s tím pomůže. Tímto článkem bychom vám rádi přiblížili některé CMS systémy nejen z našeho pohledu, ale i z pohledu těch, kteří k nim mají ještě blíž.

Nejznámější CMS

Mezi nejznámější CMS systémy patří WordPress, Drupal a Joomla, na kterých běží většina stránek na internetu. Jsou všechny volně dostupné a uživatelé se mohou podílet na jejich vývoji. Vzhledem k tomu, že jsou všechny poměrně rozsáhlé a existuje pro ně hodně rozšíření, je čím dál méně aktuální tvrzení, že se každý z nich hodí jen na jednu určitou věc.

Při sestavování popisu toho, co dnes zmíněné platformy nabízejí, jsme oslovili i zástupce „CMS komunit“. Položili jsme jim následující otázky:

  • Kdybyste měl „své“ CMS definovat jedním slovem, jaké slovo by to bylo?
  • Jak je na tom „vaše“ CMS v porovnání s komerčními CMS systémy (případně jinými open-source řešeními)?
  • V čem spočívá největší výhoda „vašeho“ CMS ve srovnání s open-source konkurencí?
  • Jak si má běžný uživatel vybrat nejvhodnější open-source CMS?
  • Jak často k vám migrují uživatelé od open-source konkurence?


Za WordPress odpovídal Peter Nemčok, zakladatel komunitního portálu WordPress Slovensko

WordPress je jedním z nejrychleji se rozvíjejících CMS systémů, který charakterizuje pojem jednoduchost. Používá ho přibližně 17,5% z top milionu stránek (zdroj: w3techs.com). Na začátku šlo hlavně o jednoduchý blogovací systém, který se ale postupně změnil v CMS bez hranic. I přes tyto velké změny si ale dokázal zachovat jednoduchost ovládání, bezpečnost a rozšiřitelnost, které z něj udělaly systém vhodný pro každý druh webu. Řekl bych, že v současnosti neexistuje žádný důvod k použití jiného open-source CMS než je WordPress – možná jedině v případě že má uživatel extenzivní zkušenost s jiným řešením, které dříve používal. Už totiž neplatí často opakovaný důvod proč si nevybrat WordPress – a to ten, že se zaměřuje jen na malé a jednoduché stránky. Ať už chcete jednoduchý blog, e-shop nebo realitní portál, díky modulům a rozšířením WordPressu to není problém. Pro plnohodnotné používání vám stačí základní znalosti webového prostředí a jednoduché ovládání, které tu najdete. WordPress používá například oficiální blog Yahoo, Quartz, BBC America, Xerox, UPS, Playstation, Best Buy, Samsung, GM a další.



Za Drupal odpovídal Jozef Tóth, předseda Slovenskej Drupal Asociácie

Komplexnost je slovo, které vystihuje Drupal. Přestože má Drupal menší podíl než WordPress, je jeho meziroční nárůst používání mezi třemi CMS systémy největší. „Pokud se podíváme na meziroční nárůst podílů na trhu open-source CMS, pak WordPress za poslední rok rostl o 1,47%, Drupal o 5,3% a Joomla klesla o 8,24% (zdroj: w3techs.com).” Silnou stránkou při používání tohoto systému může být aktivní komunita, která každému ochotně poradí. Momentálně využívá Drupal více než 951 000 lidí ve 228 zemích, kteří hovoří 181 jazyky. Ti všichni vám také ochotně poradí s instalací velkého množství modulů a šablon, jejichž počet také neustále narůstá. Přestože v něm dokážete dělat všechno, komunita se netají tím, že Drupal je určen spíše technicky zdatnějším uživatelům, kteří jeho využitím získávají ‚zbraň hromadného ničení‘. Drupal používá například i Google, Twitter, Yahoo, Zappos, White House, OSN, NYSE, CNN, Reuters, Harvard, Stanford, MIT, NASA, NHL, MotoGP, MTV, Sony BMG, Warner Bros, Universal Music a mnoho dalších.



Za Joomlu odpovídal Tibor Tóth, prezident Joomla asociace v Maďarsku

Systém, který od samého začátku stojí na pozici mezi WordPressem a Drupalem jako dobrá alternativa obou. Jedná se o flexibilní platformu, s níž můžete vytvářet stručnou prezentační stránku stejně jako rozsáhlý, na míru ušitý portál. S problémy vám poradí celosvětová a vždy ochotná komunita. Jestliže chcete jen blog, za pět minut ho pomocí WordPressu nainstalujete. Pokud potřebujete e-shop, stejně krátkých pět minut zabere instalace Opencartu. Když chcete ale od každého něco, tak za pět minut nainstalujete Joomla CMS a rozšíříte jej o blog a e-shop. To ale dnes platí i opačně pro všechny univerzální CMS. Joomla se používá spíše pro tvorbu kvalitních portálů, než blogů. Stejně jako ostatní systémy nabízí široký záběr témat a přídavných modulů. Spousta rozšíření je bezplatných, ale v nabídce najdete také komerční řešení, která jsou jistou zárukou kvality s dobrou podporou. Joomlu můžete také najít na známých webech jako je například Harvard, Linux, The Hill, Guggenheim, MTV, Fashion Spot, UNRIC a další.



Non-Open Source řešení

Za jednu z výhod placených CMS můžeme považovat aktivní oficiální podporu produktu, ale je diskutabilní, jestli aktivní komunita nedokáže někdy pomoci víc než podpora.

Expression Engine
Toto řešení je oblíbenou volbou programátorů korporátních stránek. Za vše hovoří heslo na jejich webu: „Pokud o něčem sníte, Expression Engine vám to pomůže postavit.“

Lightcms
Stačí si zvolit design, upravit jej podle vlastních představ a stránka je připravena a přizpůsobena i pro různá zařízení. Zajímavostí je to, že firma za tímto CMS nabízí i affiliate program.

Squarespace
Šestá verze tohoto systému nabízí vynikající templaty, takže se stává vhodnou volbou hlavně pro designéry, bloggery a fotografy.



“CMS” vhodné pro blogy

CMS systémy, které jsme shrnuli do této skupiny, jsou určeny zejména pro rychlé psaní blogů a obvykle nenabízejí žádné další rozšíření. Jde o uzavřenější CMS, které nemůžete instalovat na svůj hosting a musíte využívat výhradně služby daných společností.

Tumblr
Jedná se o mikroblogovací systém, určený především pro zasílání multimediálního obsahu na zkrácený blog.

Blogger
Pokud máte účet na Googlu, je vytvoření jednoduchého blogu s touto službou jednoduché a velmi rychlé.

Typepad
Flexibilní systém, zaměřený na koncového uživatele; na svých stránkách se chlubí skvělou podporou.



Další CMS, vhodné pro e-commerce řešení

Jestliže se chystáte svůj kamenný obchod zčásti přestěhovat na internet a začít obchodovat on-line, bylo by dobře se zamyslet i nad systémy, zaměřenými právě na tuto oblast.

Prestashop
Jedná se o velice oblíbenou bezplatnou platformu, která každoročně získává různá ocenění pro e-commerce systémy. Uživatele potěší také mnoho možností rozšíření.

Magento
Pravděpodobně nejpružnější platforma pro online internetové obchody. Tento systém využívají i velké firmy jako například Nike či Vizio. Magento ale nabízí i bezplatnou verzi pro menší obchody.

Shopify
Jednoduchý CMS systém, který se obzvlášť vyznačuje přizpůsobitelností. Do CMS si můžete pořídit i více designérských témat. Vzhledem k tomu, že systém hostuje přímo Shopify, odpadá nutnost hledání hostingu pro web a samotné instalace.



File-Based CMS

Tento typ CMS systémů se od ostatních liší tím, že ke svému fungování nepotřebuje žádnou databázi. Jedná se jen o strukturu souborů, adresářů a obrázků. Pokud se chystáte vytvořit jednoduchou statickou stránku, jejíž obsah nebude speciálně aktualizován, tyto systémy vám s jejím vytvořením pomohou.

KirbyCMS
Uživatelé jej chválí hlavně za jeho podrobnou dokumentaci. Systém nabízí jednoduché administrační rozhraní, s nímž bude úprava struktury hračka. Potěší i podpora s Dropboxem; KirbyCMS je ale placený a zdarma si jej můžete vyzkoušet jen na svém PC.

Statamic
Stejně jako KirbyCMS se i Statamic chlubí jednoduchým administračním rozhraním. Nabízí platformu nejen pro profesionály, ale i pro běžné uživatele.

Stacey
Vzhledem na téměř totožný koncept provedení je často porovnáván s KirbyCMS. Velkou výhodou Stacey ovšem zůstává to, že jde o open-source, takže za něj neplatíte.



Toto je jen ukázka systémů, které vám mohou pomoci na cestě k vašemu vysněnému webu. Možností je obrovské množství a záleží jen na vás, který si nakonec vyberete. Pokud máte své oblíbené CMS, podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích. Proč jste se rozhodli právě pro svůj oblíbený typ a jaká je jeho přidaná hodnota? Používáte na různé projekty odlišná CMS řešení, nebo zůstáváte věrní jednomu typu? Let‘s start a flame war :)


+ Tento příspěvek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první!

Přidej něco