Věčná otázka: Potřebuju byznys plán?


V poslední době se věnuji hlavně dvěma obrovským vášním: podnikání a sportu, přesně řečeno WebSupportu a hlavně běhání. Mezi sportem a podnikáním nacházím nečekaně velké množství paralel. Jistě, není to nic nového – i většina amerického business slangu ze sportovní terminologie vychází (např. „pitch“). Sport poskytuje jednoduché a srozumitelné metafory. Lidé díky němu jednodušeji chápou principy, na kterých se dá následně ukázat, jak funguje business. Rozhodl jsem se tedy napsat sérii článků, kterou jsem se rozhodl nazvat BYZSPORT, a která bude pojednávat právě o paralelách mezi businessem a sportem.

Začněme tedy nikdy nekončící diskusí mezi začínajícími podnikateli (startupisty) a investory: potřebuji business plán?

Sám jsem se v minulosti nedokázal rozhodnout, jestli je to nezbytnost nebo ztráta času. Ale teď už to vím docela jasně. Potřebujete ho, ale má to několik ALE.

My začali podnikat bez jakéhokoli plánu a dnes už jich máme několik – firemní, zvlášť určený pro produkty atd.

Proč a kdy jej potřebujete? Odpověď se dá krásně ilustrovat právě běháním:
Představte si situaci, kdy ještě pořádně neběháte nebo o běhání zase tolik nevíte, protože si vyrazíte zaběhat jednou za týden. A zničehonic dostanete následující úkol:
Napište tréninkový plán pro sportovce, který běhá 10 km rychlostí kilometr za 4:00 tak, aby za sedm měsíců zvládl rychlost kilometr za 3:30.

Samozřejmě nemáte nejmenší šanci něco takového vypracovat. Můžete si něco podobného vygooglovat a použít data z internetu. Nebudete ale rozumět všem zkratkám, pojmům, nebudete schopni naplánovat situace jak upravit plán v případě, kdy běžec nedokáže kvůli nemoci třeba týden běhat.

A přesně takový úkol před sebou mají začínající podnikatelé, kteří se snaží dát dohromady business plán nebo kterým někdo řekne, aby si jej udělali.

Zatím ještě nevyběhli a už o tom mají poměrně složitě přemýšlet. A oni k tomu prostě nemají dostatek zkušeností, neznají zákonitosti business světa a neuvědomují si, co je možné a co možné není. Vytvoří jen snůšku nesmyslů a právě proto mnoha z nich připadají business plány jako pouhé teorie, odtržené od reality, které přestanou platit hned druhý den. Takový business plán je při běhání ekvivalentem toho, že když dokážu zaběhnout 10 kilometrů za méně než hodinu, chci už o týden později běžet maraton s Keňany.

Dejte ale za úkol sepsání běžeckého plánu zkušenému trenérovi nebo nechte zkušeného podnikatele či CFO sestavit business plán a oba vám připraví poměrně přesnou mapu toho, kam se dokážete za jak dlouho dostat. U firem, které už nějakou dobu fungují, vám to vypracují s velice malými odchylkami.

Ale i oni potřebují znát výchozí stav, od kterého se mohou odrazit. Stejně jako jej potřebujete znát u běhu, abyste zhodnotili své možnosti, tak jej potřebujete i v businessu. Tam jsou těmito parametry vaše zkušenosti, to, co už máte odpracováno, vaše základní údaje (návštěvnost, zisk, uživatelé apod.).
Pokud jste tedy ve svém sportu/podnikání začátečníkem, potřebujete někoho zkušeného, kdo ví, co je a není možné, a kdo vám pomůže reagovat na změny. Vy totiž na změny reagovat potřebujete a to, že máte v ruce plán, neznamená, že se tím plánem řídí i realita. Stejně jako se při běhu můžete zranit nebo může propuknout největší bouřka na světě a vy musíte trénink ukončit, tak i v podnikání přijdou nečekané záležitosti (nedodržení termínů, odchod pracovníků, případně reklamní kampaň, která se nevydaří podle představ).

Potřebujete svůj plán neustále kontrolovat, jestli jste na správné cestě, zda držíte směr, nebo se od něj odchylujete. Musíte si stanovit metriky (stejně jako u běhu). Podle toho budete mít jistotu, jestli se vám vůbec podaří uběhnout naplánovanou vzdálenost. Právě metriky (čísla, data) jsou váš odrazový můstek.

Odpověď na otázku, jestli potřebujete business plán, tudíž zní následovně:
Myslíte si, že existují vrcholoví sportovci, kteří podrobné tréninkové plány nemají?

Pokud ale podnikat teprve začínáte, nedělejte si s tím těžkou hlavu. Stejně jako pro začínajícího běžce i pro vás platí základní pravidlo: HLAVNĚ ZAČNĚTE! (Nesejde na tom, jestli běhat, nebo podnikat; souvislosti vám dojdou časem.)

Jestliže už jste párkrát běhali, baví vás to a chcete se posouvat vpřed, máte už na čem stavět. Udělejte si tréninkový plán i pro své podnikání. Pokud se na to necítíte a samotným je vám jasné, že vaříte z vody, zavolejte si na tu práci ‚trenéra‘. Někoho zkušeného, kdo vám s tím pomůže, případně vás usměrní a upozorní vás na nejčastější chyby.

Potom v pravidelných intervalech poměřujte výkonnost svého projektu s business plánem a stejně porovnávejte business plán samotný s realitou. Na případné změny reagujte a nepřestávejte se (i se svým trenérem-mentorem) zlepšovat.


1 komentář

Přidej něco

+ Přidej komentář